So spustením online marketingu prišlo aj nekonečné množstvo možností, o ktorých sa dalo kedysi len snívať. Ba ani to. Málokto si vedel predstaviť, že by raz mohla reklama fungovať tak dokonale, ako funguje online marketing. Reklamu sme poznali najmä z televízie a billboardov, svetelných reklám. Dnes, keď máme iné, nazvime to „trefnejšie“ možnosti, bola by škoda ich nevyužiť. Avšak, ešte stále sa nájdu i odporcovia online priestoru, ktorí takúto ponuku odmietajú. My, ktorí online veríme, sa pozrime spoločne na postup, aký je vhodné zvoliť, aby aj Vaša reklama kričala: Práve naše riešenie môže zmeniť niekoho svet!
1. Musíte si určiť cieľ
Vždy pri otázke: Čo je cieľom? Musíte vedieť odpovedať, za akým cieľom ste sa vydali. Dbať musíte najmä na odpoveď, ktorá Vám bude vždy pripomínať cieľ. Každá firma či podnikanie by mali mať už pri vzniku definované, čo chce počas svojej existencie dosiahnuť. Avšak, teraz sa musíte zamerať na cieľ svojho online podnikania. Čo chcete dosiahnuť? Chcete osloviť potenciálnych zákazníkov? Udržať si už existujúcich zákazníkov? Alebo sa chcete zamerať na zákazníkov, ktorí nad kúpou Vášho produktu ešte len premýšľajú? Aj pri týchto otázkach však treba dbať na tržby a následný zisk z podnikania.
Definujte si základné otázky:
KTO? Kto má byť online reklamou oslovený? Na koho sa chceme zamerať?
ČO? Čo budeme reklamovať? Aký produkt alebo službu chceme propagovať?
AKO? Ako sa ku nám zákazník dostane? Potrebujeme kontakt na potenciálnych zákazníkov, aby sme ich mohli následne kontaktovať?
Takto by sme vedeli spisovať otázky aj ďalej. Významnými otázkami by mohli byť aj KEDY a KDE? Tieto však v online priestore nie celkom fungujú. Sami časom zistíte, že niektoré platformy fungujú lepšie na vekovo starších zákazníkov, iné zas na mladších. Čas tiež nehrá príliš veľkú úlohu. Na začiatku si môžete stanoviť, že chcete niečo dosiahnuť za 6 mesiacov, ale dosiahnete to skôr alebo dokonca neskôr. Všetko má svoj čas a rovnako aj online priestor treba najprv spoznať, aby sme sa v ňom vedeli lepšie orientovať a zároveň sa mu prispôsobiť. Dôležité je si nastaviť stratégiu, ktorá bude fungovať.
2. Najprv urobte to, čo sa dá spraviť aj ZADARMO
Najprv sa pusťte do toho, čo pre Vás nebude stratové, ale dá sa robiť zadarmo. Ušetríte tým nie len financie, ale možno i zbytočnú námahu. Postupne tak zistíte, na čo skutočne chcete míňať svoje euríčka.
Vyskúšajte najskôr:
Instagram a Facebook – hneď ako sa rozhodnete podnikať, môžete si začať svoje publikum vytvárať práve na sociálnych sieťach – ešte nemusíte mať ani web stránku. Dnes ponúka Facebook mnoho možností, preto stránku spočiatku riešiť nemusíte. Publikum tak môžete vtiahnuť priamo do deja hneď od počiatku podnikania. Môj osobný názor je, že webová stránka je zo začiatku zbytočná. Dnes viete na sociálnych sieťach predávať svoje produkty či služby a následne uverejňovať správy, pozitívne pocity svojich zákazníkov. Samozrejme, musíte ich o to požiadať, aby Vám svoju spätnú väzbu poskytli.
Google My Business – bezplatný profil v Google mapách. Vaša firma sa prostredníctvom služby začne objavovať vo vyhľadávaní Google. Odrazu bude jednoduchšie Vás nájsť.
Databáza E-mailov – ak sa Vaše podnikanie skladá z opakovaných predajov, je dobré mať zabezpečenú e-mailovú databázu. Emailová služba Mailchimp má niektoré svoje funkcie zadarmo, takže spočiatku môžete siahnuť aj po tejto ceste.
Využite svojich zamestnancov, priateľov, zákazníkov – a to naplno! Väčšina z nich má aspoň jeden z profilov na Facebooku alebo Instagrame. Požiadajte ich, aby zdieľali Vaše podnikanie, firmu na svojom profile a tak Vám pomohli vytvoriť si o firme väčšie povedomie. Avšak, dbajte na to, aby to nebolo prezentované nasilu! Príspevky a samotná podpora musí byť autentická. Zadarmo prostredníctvom nich môžete dostať veľa muziky a nič euríčok.
3. Webstránka alebo eshop
Ako som už vyššie spomínala, nie je také dôležité mať hneď od začiatku webovú stránku. Postupom času však web vytvorený mať musíte. Tu je pár rád, prečo si treba vytvoriť stránku:
- Aby ste pred potenciálnym zákazníkom vyzerali dostatočne dôveryhodne.
- Aby Vás ľudia našli prostredníctvom Google – ak budú hľadať priamo produkty, ktoré predávate aj bez konkrétneho názvu Vašej firmy.
- Aby mali zákazníci všetky informácie o Vás pokope a vedeli sa k nim vrátiť (na rozdiel od FB, IG feedu).
Snažte sa vytvoriť web, ktorý zákazníka zaujme. Tiež dbajte, aby bol prepojený s Vašou firemnou identitou a i preto pôsobil dôveryhodnejšie. Taktiež na svojom webe potrebujete SEO, ktoré Vám pomôže vo vyhľadávaní či čitateľnosti pre Google. Tieto záležitosti je lepšie prenechať na odborníkov, alebo si hlbšie tématiku naštudovať. Popri SEO je potrebné nastaviť aj merania na webovej stránke. Tie Vám pomôžu poznať základné dáta o svojej stránke: Kto na ňu prišiel, koľko sa na nej zdržal, čo vyhľadával a podobne.
4. Návštevnosť stránky
Po vytvorení webovej stránky je potrebné na ňu dostať ľudí, zákazníkov. Avšak, je dôležité aj to, kto na ňu príde. Musia to byť predovšetkým ľudia, ktorí sa o Vaše produkty/služby zaujímajú. Organické (bezplatné) vyhľadávanie Vám takýchto ľudí prinesie za celé mesiace. Ak nechcete čakať takú dlhú dobu, využite Google Ads. Ľudia, ktorí budú vyhľadávať produkty, ktoré predávate aj Vy, Vašu reklamu uvidia na prvých štyroch pozíciách vo vyhľadávaní Google. Ak máte e-shop, využite porovnávače cien – napríklad Heureka.
5. Optimalizujte
Aj keď nám stránka funguje je potrebné ju optimalizovať. Vždy je predsa čo vylepšovať. Pravidelne si kontrolujte, či je na webe dostatok informácií pre zákazníka. Ale, netreba sa zameriavať len na webovú stránku. Dbajte aj na produkt či službu, ktorú ponúkate. Opätovne si klaďte otázky, či má stále čo zákazníkovi ponúknuť, či je lepší ako konkurencia a podobne. Taktiež je s ním prepojený aj imidž firmy. Táto fáza prináša aj vypúšťanie produktov z ponuky a sústredenie sa na dobre rastúce produkty.
6. Segmentácia
Keď už budete mať produkt, sociálne siete, web môžete sa pustiť do online marketingu. Svoje publikum si rozdeľte na segmenty. Zákazníci, ktorí už nakúpili produkty, zákazníci, ktorí sa chystajú nakúpiť a zákazníci, ktorí Vaše produkty ešte len môžu potrebovať. Tieto kategórie sú len základné, Vy sa môžete pohrať aj s väčším špecifikovaním. Nezabudnite aj na vylepšovanie SEO. Neustále myslite na to, že produkt potrebujete ponúknuť len segmentu, ktorí sa o produkt zaujíma.
7. Reklama nestačí
Ak sa časom nechcete zaseknúť na jednom bode, prestanú Vám kampane stačiť. Budete sa chcieť dostať k zákazníkom bližšie, avšak na to treba mať spôsob. Môžete sa svojim zákazníkom priblížiť blogom, článkami, reputáciou, videami atď. Dôležitým prvkom sú tiež odborníci, ktorí môžu pozitívne ovplyvniť Vaše podnikanie, pretože znejú dôveryhodne.
8. Online a offline
Žijeme dobu, ktorá už nie je offline, ale ani čisto online. Oba svety sa však niekde prepájajú. Podstatné je však myslieť na oba. Tu sa však opäť vraciame ku segmentácii. Nie sú všetci ľudia čisto online tvory, ale ani offline. Prienik nájdeme v prepojení s predajňou, rozličnými formami reklamy, organizáciou podujatia pre nie len súčasných zákazníkov, ale i potenciálnych či účasť na akciách, kde podporíme svoje dobré meno. V realizácii podujatia Vám môže pomôcť aj naša agentúra, ktorá Vám pomôže zabezpečiť nie len reklamné predmety, ale i celý event.